Boerenmaandag Nijkerk

Boerenmaandag in Nijkerk

Op maandag 16 april a.s. is Nijkerk weer in de ban van De Boerenmaandag. Nu nog meer in het teken voor alle Nijkerkers. Het jaarlijks terugkerend gezellig evenement voor jong en oud zal dit jaar voor de 37e keer gevierd worden.

Wat kun je zoal verwachten op de 37e editie van De Boerenmaandag?

We kunnen er nog niet alles over zeggen, maar om 9:45 uur worden de genodigden en sponsoren lopend naar het Plein begeleid door één van de bekendste boer en boerin van tv voor de officiële opening. Zoals inmiddels traditie wordt om 10:00 uur de opening gedaan door één van de deelnemers van de landbouwmechanisatieshow. Dit jaar is dit Lammert van Nijhuis van Transmefo BV. Om 10:00 uur worden de vlaggen gehesen, waaronder de nieuwe boerenmaandagvlag! Dit met muzikale omlijsting van Muziekvereniging Concordia uit Nijkerkerveen.

Wat is er op het Plein allemaal te doen? De mechanisatieshow bestaat uit deelnemers die hun trots aan landbouwwerktuigen presenteren, zodat je die van dichtbij kan komen bewonderen. Er is een veeshow & keuring, deze koeien en vaarzen zijn weer uitgezocht bij de leden van de veeteelt studieclub uit Nijkerk en omstreken. We zullen zien wie de titel ‘mooiste koe of vaars‘ van deze veekeuring op de Boerenmaandag weer mee naar huis mag nemen!

De Puttense Boerendansers komen optreden en de Trapakkers uit Ede geven demonstraties van vlegeldorsen, smachten, manden met tenen en korven met stro vlechten, zicht haren, wol spinnen, schapenwol breien. Er is een hoefsmid en de stoomtractor staat er weer.

Kom kijken bij het schapen scheren, je kunt live zien hoe de schapen worden geschoren.
De CPJ is aanwezig met diverse spellen. Dit jaar hebben ze op het programma Tik maar raak voor een knaak (1 tegen 1 spel), Gekke dierenquiz en Dok en doe een gok (schattingsvraag). Kom allemaal meedoen. Je kan ze vinden naast het bekende Nijkerkse beeld van twee handelende boeren met drie koeien. Dit beeld herinnert aan de veemarkt, die tot 1980 op het Plein voor de Waag werd gehouden.

Ook aan de inwendige mens wordt gedacht. Alle jaren staat De Passage met een kraam en een terras op de Boerenmaandag. Hier kun je lekker koffiedrinken en heerlijk eten, wat dacht je van een spekpannenkoek, broodje gebakken ei of overheerlijke snert! De Passage heeft dit jaar een jubileum te vieren, want ze bestaan alweer 60 jaar, Dames gefeliciteerd!

Voor de allerkleinsten is Kidzplein op het Molenplein ook weer één groot feest. Lekker springen, scheuren, knuffelen, dansen en nog veel meer en deze activiteiten zijn Gratis!
Bibaboerderij komt naar de Boerenmaandag! Zorg dat je de ontmoeting met Bart en Bibi van de BiBaboerderij niet mist. Samen op de foto en even knuffelen dat kan allemaal en met jouw foto maak je kans op een Intertoys waardebon t.w.v. €25,-. Zet hem op de Boerenmaandag Facebook en de meest GiGa-gave BiBa-inzending wint! Wat kun je daar nog meer aantreffen; Roels beestenboel kinderboerderij & dier-o-theek, meerdere springkussens, Omroep Nijkerk onderdeel van VOC lokaal zal live verslag uitbrengen en gaat er een feestje van maken, samen met Badabounce dansen op de leukste (kinder) hits!!

Boerenmaandag verbindt en is maatschappelijk betrokken in Nijkerk. Dit jaar is dat onder andere terug te zien in; ‘De Puttense Boerendansers’ komen naast hun optreden op het Plein dit jaar ook bij de drie verzorgingshuizen om daar het feestelijke Boerenmaandag gevoel over te brengen. Daarnaast is er speciaal een paardentram die rondritten verzorgt voor de bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen. Boerenmaandag komt naar u toe deze maandag!

Voor echte liefhebbers is er een traktor-en-oldtimerrit, om 10:30 uur starten de motoren van de tractor-oldtimers vanaf de parkeerplaats Koetsendijk voor de toertocht door Nijkerk waarbij ze langs alle 3 de verzorgingshuizen komen en rond 13:00 uur zijn ze weer terug op de Koetsendijk, zodat iedereen de oldtimers daar kan bezichtigen. De hele route is te vinden op de site van Boerenmaandag.

Van 10:00 uur tot ongeveer 17:00 uur is er braderie in de binnenstad van Nijkerk. De organisatie hiervan ligt in handen van de Nijkerkse Ondernemers Vereniging (NOV).

Er zijn meer dan 125 verschillende kramen aanwezig. Er is van alles te koop; van poffertjes tot boeken en van kleding tot huishoudelijke artikelen. Kortom: een gezellige boel op de Boerenmaandagbraderie!

Stichting COEN is ook dit jaar weer naast de Grote Kerk te vinden met een aantal kramen. Bezoekers kunnen hier terecht voor boeken, kaarten met o.a. afbeeldingen van oud Nijkerk, kleding, speelgoed, spellen en andere rommelmarktspullen. Ook zijn er heerlijke koeken te koop. Uiteraard is de koffie-, thee- en frisdranktent weer present waar je even tot rust kan komen en gezellig met elkaar kan babbelen. Daarnaast is er gelegenheid om de mooiste kerktoren van Nederland te beklimmen. Hierbij merken we wel op dat dit alleen ’s morgens kan tot 13.00 uur.
COEN is een Nijkerkse stichting die hulpverleent aan minder bedeelden in Oost-Europa.

Halverwege de middag meezingen op het grote plein met onze Nijkerkse volkszanger Patrick en de enige echte Niekarkse Rockband Ritn Ditn mag ook dit jaar weer De Boerenmaandag afsluiten met een spetterend optreden.

Kijk voor het volledige programma en meer informatie op onze facebook pagina Boerenmaandag of op www.boerenmaandag.nl.